Τι πρέπει να τρώμε πριν και μετά την προπόνηση  

541

Η άσκηση, οποιουδήποτε είδους, είναι συνήθως το καλύτερο “όπλο” του ανθρώπου για να διατηρείται υγιής. Όσο σημαντική ωστόσο είναι η άσκηση, εξίσου σημαντικό είναι να ξέρει ο ασκούμενος τι θα φάει πριν και μετά από αυτή, προκειμένου να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Τα γεύματα πριν και μετά την προπόνηση είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο από μόνα τους. Σε γενικές γραμμές πρέπει να ακολουθούνται οι ίδιες αρχές που οφείλει κάποιος να έχει όταν ακολουθεί πρόγραμμα προσεγμένης διατροφής. Όταν όμως κάποιος θέλει πραγματικά να δει διαφορά, οφείλει να καταναλώνει – και κυρίως να ΜΗΝ καταναλώνει – πολύ συγκεκριμένες τροφές πριν και μετά την άσκηση, προκειμένου να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα.

Ο ασκούμενος οφείλει να γνωρίζει ότι δεν τραφεί σωστά – πόσο δε μάλλον… καθόλου όπως κάνουν κάποιοι – πριν την άσκηση, δεν θα έχει ποτέ την μέγιστη ενέργεια για να ολοκληρώσει το πρόγραμμά του όπως πρέπει. Αν, δε, ακολούθως πάλι δεν προσέξει την διατροφή του μετά την άσκηση, τότε σε βάθος χρόνου θα δημιουργήσει πρόβλημα στο σώμα του, το οποίο χρειάζεται να λάβει συγκεκριμένα πράγματα κατά την διάρκεια της αποθεραπείας.

Παρακάτω θα παρουσιαστούν μερικές προτάσεις για το τι πρέπει να τρώει ένας ασκούμενος πριν και μετά την προπόνηση, με δύο απαραίτητες υποσημειώσεις: 1. Πρέπει να καταναλώνει τροφή το πολύ 45 λεπτά πριν την έναρξη της προπόνησης και περίπου μία ώρα μετά το τέλος της. 2. Οφείλει πάντα να ενυδατώνεται και να πίνει πολλά υγρά.

ΤΙ ΝΑ ΤΡΩΜΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ

Πρέπει να ξεκαθαριστεί ένα πράγμα: Μιλώντας για το τι πρέπει να φάει κάποιος πριν από την προπόνηση γίνεται αναφορά στο γεύμα (σνακ) που πρέπει να καταναλώσει το πολύ 45 λεπτά πριν ασκηθεί. Το τι θα καταναλώσει στο κανονικό του γεύμα, το μεσημεριανό, είναι μία εντελώς διαφορετική συζήτηση και η βάση της είναι εντελώς διαφορετική.

AP Photo/Francisco Seco

Από εκεί και πέρα, ένας ασκούμενος οφείλει να γνωρίζει ότι πρέπει να καταναλώσει τροφή που να έχει υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και χαμηλό σε λίπος, προκειμένου να έχει ενέργεια. Αυτός είναι και ο λόγος που απαγορεύονται τα τηγανητά και τα γλυκά.

Ένας ασκούμενος λοιπόν πριν από την προπόνηση θα μπορούσε να φάει ένα από τα εξής τρόφιμα:

– Ένα ποτήρι γάλα με δημητριακά ολικής αλέσεως.

– 1 γιαούρτι συνοδευόμενο με ένα φρούτο (μήλο, μπανάνα, αχλάδι)

– 2-3 κρακεράκια με τυρί χαμηλό σε λιπαρά

– Τυρί κότατζ με ένα κρακεράκι

– Ένα φρούτο (μπανάνα, μήλο) μαζί με 10-15 αμύγδαλα.

– Δύο φρυγανιές με μέλι

– Δύο μπισκότα ολικής άλεσης

– Μία φέτα ψωμί με φυστικοβούτυρο

– Ένα τοστ με ψωμί ολικής άλεσης με τυρί με χαμηλά λιπαρά

– Μπάρα δημητριακών

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΡΩΜΕ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ

Το τι θα φάει κάποιος σχετικά άμεσα – το πολύ μία ώρα αργότερα – μετά την προπόνηση είναι επίσης κάτι πολύ σημαντικό. Ο λόγος είναι ότι σε αυτό το διάστημα ο ασκούμενος πρέπει να αναπληρώσει μέρος των πρωτεϊνών και των υδατανδράκων που έχασε, προκειμένου να βοηθήσει στην καλύτερη δυνατή ανάρρωση των μυών του. Αυτό που είναι σημαντικό να ξέρει κάποιος ωστόσο είναι ότι δεν χρειάζεται να το… παρακάνει, καταναλώνοντας γεύματα που περιέχουν τεράστια περιεκτικότητα σε πρωτεϊνη και υδατάνθρακες.

Ένας ασκούμενος λοιπόν θα μπορούσε μετά το τέλος της άσκησης να καταναλώσει τις εξής τροφές:

AP Photo/Matt York

– Δημητριακά πλούσια σε φυτικές ίνες με γάλα

– Ένα μπολ με βρώμη και γάλα χαμηλό σε λιπαρά

– Ένα γιαούρτι με φρούτα

– Ένα τοστ με τυρί με χαμηλά λιπαρά και γαλοπούλα

– Έναν φυσικό χυμό πορτοκάλι μαζί με ένα βραστό αυγό

– 2-3 φρυγανιές στις οποίες έχει απλωθεί κότατζ

– Σαλάτα με τόνο

– Ζυμαρικά (χωρίς τυρί) και ντομάτα

– Φιλέτο κοτόπουλο με βρασμένα λαχανικά

– Μία μπανάνα με 10 αμύγδαλα

Όπως γίνεται σαφές υπάρχουν (πάρα) πολλές επιλογές για τα γεύματα ενός ασκούμενου πριν και μετά την προπόνηση. Αυτό που χρειάζεται είναι προσοχή και λίγο… φαντασία. Αυτό πάντως που δεν πρέπει να ξεχνάει ο κόσμος είναι ότι το μεγάλο γεύμα πρέπει να είναι το μεσημεριανό. Τα ενδιάμεσα γεύματα, ειδικά αυτά πριν και μετά την προπόνηση, οφείλουν να είναι μικρότερου μεγέθους, αλλά να είναι υγιεινά, προκειμένου ο οργανισμός να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις που υπάρχουν από αυτόν.

Πηγή: sport24