Η γραμμή της φιλανθρωπίας

382

Ένα στοιχείο στο μπάσκετ, που ήταν και είναι από τα βασικότερα χαρακτηριστικά, που ξεχωρίζουν τις μέτριες ομάδες (και κατ’ επέκταση παίκτες) από τις καλές, είναι η ευστοχία στις ελεύθερες βολές.  Αυτό, το καταλαβαίνει εύκολα ακόμα και κάποιος που δεν έχει και μεγάλη σχέση με το άθλημα, απλά και μόνο διαβάζοντας ένα φύλλο στατιστικής. Η βελτίωση στο συγκεκριμένο κομμάτι, έχει γίνει καθημερινός στόχος στις προπονήσεις των περισσότερων ομάδων, αλλά και των αθλητών.  Ας δούμε λοιπόν τους τέσσερις άξονες, στους οποίους  ο κάθε παίκτης μπορεί να δουλέψει με στόχο να βελτιωθεί σε ένα τόσο ζωτικό κομμάτι του παιχνιδιού όπως είναι οι ελεύθερες βολές.

Δεν υπάρχει καλούπι στις βολές. Ο κάθε παίχτης πρέπει να “κατασκευάσει” τη δική του ρουτίνα, με την οποία θα νιώθει πιο άνετα να εκτελεί. Ένα βασικό λάθος που κάνουν πολλοί παίκτες, ακόμα και επαγγελματίες, με “φτωχά” ποσοστά στις ελεύθερες βολές, είναι ότι αλλάζουν συνεχώς τη διαδικασία στον τρόπο που σουτάρουν.  Η διατήρηση μιάς  ρουτίνας, οι παγιωμένες κινήσεις στην εκτέλεση των βολών, είναι ένας από τους βασικότερους παράγοντες για να είναι εύστοχο το σουτ. Θα χτυπήσεις τη μπάλα τρεις φορές; Θα βγάλεις τον αέρα πριν εκτελέσεις; Θα ευθυγραμμίσεις το πόδι σου με τη στεφάνη; Όποια ρουτίνα και να επιλέξεις πρέπει να μείνεις σταθερός και να δουλέψεις πάνω σε αυτή για να βελτιωθείς.

Επανάληψη
Όπως λέγανε και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι “η επανάληψη είναι μήτηρ μαθήσεως” και η περίπτωση των ελευθέρων βολών δεν εξαιρείται από αυτό τον κανόνα. Η προπόνηση είναι οπωσδήποτε ένα “must” για τη βελτίωση του παίκτη.  Ωστόσο δεν παίζει ρόλο μόνο η ποσότητα της προπόνησης, αλλά και η ποιότητα. Πολύ καλή τακτική να σουτάρεις 100 βολές τη μέρα στο γήπεδο για να βελτιωθείς. Παρόλαυτα, ακόμα καλύτερη τακτική είναι να προσομοιώσεις τις βολές που θα ρίξεις σε συνθήκες αγώνα. Μετά από 5-7 λεπτά έντονης προπόνησης και αφού θα έχεις κουραστεί, είναι ένα σωστό σημείο για να εκτελέσεις μερικές βολές.

Αυτοπεποίθηση και Χαλαρότητα

Όση προπόνηση κι αν έχεις κάνει, όσο κι αν έχεις τελειοποιήσει τη ρουτίνα σου, η στιγμή που θα πας στη γραμμή να εκτελέσεις κατά τη διάρκεια ενός αγώνα μπορεί να κρύβει παγίδες. Έτσι λοιπόν, πρέπει να έχεις απόλυτη εμπιστοσύνη στις ικανότητές σου και να καταφέρεις να αποβάλεις οποιαδήποτε κούραση και άγχος, ώστε να εκτελέσεις με μεγαλύτερη άνεση. Πολλοί όταν πάνε στη γραμμή κουβαλάνε αρνητικότητα, επειδή για παράδειγμα παίζουν εκτός έδρας ή επειδή το παιχνίδι δεν τους έχει βγει μέχρι εκείνο το σημείο. Να πάρεις μια βαθιά ανάσα σε εκείνο το σημείο σίγουρα μπορεί να σε βοηθήσει να χαλαρώσεις και να ακολουθήσεις με ακρίβεια τη ρουτίνα σου.

Ψυχολογία “Killer”
Δεν είναι το πρώτο χαρακτηριστικό που σου έρχεται στο μυαλό όταν ακούς ελεύθερες βολές, ωστόσο το να είσαι αυτό που λέμε “κρύο αίμα” όταν έρχεται η στιγμή είναι πολύ σημαντικό.  Το να αποκτήσεις δολοφονική ψυχολογία είναι κάτι που δε χτίζεται μέσα σε ένα βράδυ, αλλά θέλει το χρόνο του. Μέσα από τη σκληρή δουλειά, τη σφυρηλάτηση του παίκτη μέσω των αγώνων και τη συνεχή προσπάθεια ακόμα και σε δύσκολες καταστάσεις, ο καθένας μπορεί να γίνει ένας “Killer” , που όταν πάει στη γραμμή η ομάδα του θα είναι βέβαιη ότι θα προσθέσει εύκολους πόντους στο σακούλι της.

Κλείνοντας, μπορεί να σας κάνει εντύπωση ότι δεν έχει γίνει καμία αναφορά περί σωστής μηχανικής για τη βελτίωση του ποσοστού των βολών. Σίγουρα το να έχεις μια σωστή μηχανική παίζει το ρόλο του, ωστόσο στο συγκεκριμένο κομμάτι η επανάληψη της εκάστοτε ρουτίνας είναι το βασικότερο. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα θυμούνται τον RickBarry, ο οποίος εκτελούσε με την περίφημη κουτάλα και παρόλαυτα το ποσοστό του έφτανε το 89%, ή το δικό μας Τζον Κόρφα, που εκτελούσε τις βολές με το ένα χέρι έχοντας εξαιρετικά ποσοστά ευστοχίας.

Γραφει για το Northbasket

Θεοδωρος Παπαχρηστου