Η οργάνωση της ομάδας από ένα νέο προπονητή

1101
Οι νέοι προπονητές τείνουν να έχουν μερικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα από κοινού με τους προπονητές που είναι πιο πολλά χρόνια στο άθλημα, αλλά αγωνίζονται για να βρουν τρόπους να κερδίσουν το άγχος και την αβεβαιότητα.

 

Οι νέοι προπονητές συνηθίζουν να συγχύζονται με οτιδήποτε κινείται μπροστά τους. Το μυαλό τους αγωνίζεται να προλάβει και να μάθει την οργάνωση, την πρακτική την επικοινωνία με τους γονείς, καθώς και την οικοδόμηση ενός ουσιαστικού προγράμματος που θα φέρει αποτελέσματα. Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα που πρέπει να σκεφτούν τα οποία ταυτόχρονα είναι και συναρπαστικά.

Για τους προπονητές που είναι επιπόλαιοι είναι ένα διαφορετικό είδος άγχους αλλά εξίσου κουραστικό. Το μυαλό τους βομβαρδίζεται συνεχώς με ερωτήσεις που σχετίζονται με τον παράγοντα της ήττας και το τι την προκαλεί. Ψάχνουν απεγνωσμένα μια νίκη και συνήθως στρέφουν την προσοχή τους σε μαγικές συνταγές που θα φέρει το πλοίο ξανά στο σωστό δρόμο. Αποτυγχάνουν να δουν φως στην άκρη του τούνελ και αρχίζουν να πανικοβάλλονται.

Δεν υπάρχει κανένα μαγικό κόλπο ούτε τρόπος εξωγήινος που οδηγεί μια ομάδα στη νίκη. Για τους νέους προπονητές υπάρχουν κανόνες και βασικές αρχές που οδηγούν στην επιτυχία. Τίποτε λιγότερο και τίποτε περισσότερο.

Η ταυτότητα της ομάδας

Η ομάδα που θα αναλάβει ένας προπονητής θα πρέπει να αποκτήσει ταυτότητα. Θα πρέπει δηλαδή ο προπονητής να αποφασίσει, σύμφωνα βέβαια και με τις δυνατότητες των αθλητών, του τι στυλ παιχνιδιού θα ακολουθήσει (ερασιτεχνικές κατηγορίες). Σε επαγγελματικό επίπεδο, ο προπονητής επιλέγει τους παίκτες που θα πλαισιώσουν την ομάδα του και με τη βοήθεια της διοίκησης αποφασίζουν από κοινού για τους στόχους.

Στην συνέχεια αρχίζει η δουλειά για μια ομάδα και το χτίσιμο. Η προπονητική φιλοσοφία δεν αλλάζει από μέρα σε μέρα ούτε επηρεάζεται από τον περίγυρο. Το χτίσιμο μιας ομάδας παίρνει αρκετό χρόνο και χρειάζεται υπομονή και επιμονή.

Ο ρόλος του μέντορα

Το χτίσιμο μιας ομάδας δεν μπορεί να το κάνει μόνος του ένας προπονητής. Τουλάχιστον όχι χωρίς νοητική βοήθεια. Όλοι οι μεγάλοι προπονητές κατά το παρελθόν αλλά ακόμα και τώρα για να το πω πιο κομψά, δανείζονται ο ένας από τον άλλο. Το πιο σύνηθες λάθος που κάνουν πολλοί νέοι προπονητές είναι ότι όταν γίνουν πρώτοι προπονητές νομίζουν ότι δεν έχουν ανάγκη κανέναν και ότι τα ξέρουν όλα. Ο κάθε προπονητής πρέπει να συμβουλεύεται κάποιον συνάδελφο του με τον οποίο έχει καλές σχέσεις και να μοιραστεί τις ιδέες του. Αν δεν υπάρχει κανένας να συμβουλευτεί τότε πρέπει να αρχίσει μια δικτύωση και οικοδόμηση των σχέσεων με άγνωστους ανθρώπους. Μια από τις καλύτερες φιλοφρονήσεις για έναν προπονητή είναι η προσέγγιση με σεβασμό ζητώντας συμβουλές. Οι περισσότεροι κολακεύονται και είναι πρόθυμοι να μοιραστούν τις γνώσεις τους.

Όλοι οι μεγάλοι προπονητές είχαν μέντορες και στα δύσκολα τους στήριζαν. Δεν μπορούν να λυθούν όλα τα προβλήματα μιας ομάδας μονομιάς. Αντίθετα, κάθε φορά μαθαίνουμε από τα λάθη του παρελθόντος και τα έχουμε σαν οδηγό.

Οργάνωση

Η οργάνωση για μερικούς ανθρώπους είναι απολύτως φυσιολογική ενώ για άλλους ανθρώπους χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια και κόπος. Οι προπονήσεις απαιτούν να υπάρχει δομή και οι παίκτες πρέπει να ακολουθούν τους κανόνες.Οι προπονητές που δεν είναι οργανωτικοί χάνουν αργά η γρήγορα το σεβασμό των παικτών τους. Κάθε προπόνηση πρέπει πάντα να έχει νόημα και σκοπό και οι παίκτες να είναι γνώστες αυτού.

Εκμάθηση από πρώην παίκτες

Πρώην παίκτες που αγωνίστηκαν σε ομάδες μπορούν να δώσουν στον προπονητή πολλές και πολύτιμες συμβουλές. Συμβουλές που μπορούν να αφορούν το κίνητρο, τις προσωπικές σχέσεις και γενικά τι θα μπορούσε ο προπονητής να κάνει καλύτερα.

Είναι μερικές φορές εκπληκτικό το τι μπορεί να μάθει κανείς από ένα πρώην παίκτη και πόσο πολύ μπορεί να βοηθηθεί στην εκτέλεση των πλάνων του. Τα πιο σημαντικά θέματα όμως θα είναι τα θέματα της επικοινωνίας με τους παίκτες.

Στόχοι

Όλοι γνωρίζουν το ποιοι και πόσο σημαντικοί είναι οι στόχοι για μια ομάδα. Το ερώτημα είναι κατά πόσο είναι ένα σοβαρό μέρος του προγράμματος που έχει καταρτιστεί. Ο προπονητής μπορεί να θέτει στόχους εποχιακούς,ανά παιχνίδι, ανά τρίμηνο, ανά εξάμηνο ή να θέτει στόχους για κάθε παίκτη ξεχωριστά. Για όλα αυτά τα πράγματα χρειάζεται χρόνος. Ο καθορισμός των στόχων απαιτεί πολύ προσοχή από την πλευρά του προπονητή, δεδομένου ότι όλα στηρίζονται επάνω του. Αν δεν τον πάρει αυτόν τον ρόλο στα σοβαρά ο προπονητής, το πρόγραμμα του θα πάει όπου φυσάει ο άνεμος. Πρέπει να πάρει τον έλεγχο και να το υπενθυμίζει καθημερινά.

Όραμα και φιλοσοφία για την επιτυχία

Οι επιτυχημένοι προπονητές μπάσκετ έχουν πάντα μια ξεκάθαρη φιλοσοφία για το πώς θα κερδίσουν. Το κλειδί είναι το όραμα να δέσει με την φιλοσοφία όπως το βούτυρο με το ψωμί.

Εστίαση στις βασικές αρχές


Μια ομάδα η οποία έχει την πιο αποτελεσματική επίθεση στον κόσμο αλλά ακόμα δεν έχει μάθει να σουτάρει και να ντριμπλάρει καλά θα κάνει πάντα τη μισή δουλειά. Από την άλλη πλευρά, παρουσιάζεται σε πολλές ομάδες το εξής:.Χρησιμοποιούν πολύ απλά plays και οι παίκτες τους τα εκτελούν άψογα επειδή ακριβώς είναι πολύ απλά. Αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα για τους καινούργιους προπονητές. Για κάποιο λόγο νομίζουν ότι τα Plays είναι πιο σημαντικά από τις τεχνικές δεξιότητες. Αν ο προπονητής δουλεύει μαζί με τους παίκτες του πάνω στις βασικές αρχές όλα τα υπόλοιπα θα κουμπώσουν μόνα τους και στην ώρα τους.

Πηγή: badbasket.gr